top of page

Moon-Land

Solo exhibition at Binyamin Gallery, 2024

Curatorial Support: Ayelet Hashahar Cohen

I started working on this project in 2022, inspired by Peter Merom's photo book "Erets Negev," which resonated with childhood memories of a Negev desert travel book by Rina Havron. I scanned "Erets Negev" as both paper and film in high resolution. By layering these scans, I created new images born from the place and my imagination. As a homage to Merom's photo-selling method, some works are mounted on plywood boards of varying thicknesses, creating a new topography. The book cover was also scanned, with its leather-like texture's indentations transformed into elevation lines in the printed depiction, itself becoming a landscape structure. To Merom's photographic gaze, which I intervened in, I added two more perspectives. First, an aerial photo of the Negev from the Geological Institute's website, which I distorted and bent, placing it on a three-dimensional wooden structure. Second, panoramic photos of the moon taken by the Apollo 16 crew, from which I created a new panorama. Each view offers a different spatial mapping, complementing Merom’s photographic mapping. The Negev, a distant periphery when I began this project, became a disaster zone by its conclusion. The images created after October 7, embody the internal changes I experienced and my altered perspective on this land.

​​​​​"ארץ ירח", תערוכת יחידה בגלריה בנימין, 2024
ליווי תערוכה: איילת השחר כהן ​​​​​​

התחלתי לעבוד על הפרויקט בשנת 2022.  אלבום הצילום של פטר מירום "ארץ נגב" התחבר לזיכרון של ספר מסע בנגב שכתבה רינה הברון וקראתי בילדותי. סרקתי את האלבום "ארץ נגב" באופנים שונים כנייר וכפילם ברזולוציות גבוהות. ריבדתי שכבות של סריקות זו על זו, בעזרתן יצרתי דימויים חדשים, מתוך המקום והדמיון. כמחווה לאופן בו מכר מירום את תצלומיו מודבקות חלק מהעבודות על עץ לבוד בעוביים שונים, מה שיוצר טופוגרפיה חדשה. גם כריכת הספר עברה סריקה, והחריצים בכריכה דמוית העור הפכו לתלמים וקווי גובה בדימוי המודפס, שבעצמו הופך למבנה נוף. לתוך המבט הצילומי של פטר מירום בו התערבתי, נכנסו עוד שני מבטים צילומיים – האחד - תצ"א של הנגב שמצאתי באתר המכון הגיאולוגי, אשר קיפלתי ויצרתי בו קימורים, אשר מונחים על מבנה עץ לבוד תלת ממדי. השני, צילומים פנורמיים של הירח שצולמו על ידי צוות אפולו 16, פנורמות שמהן יצרתי פנורמה חדשה. כל אחד מהמבטים הוא גם אופן מיפוי אחר של המרחב, בנוסף למבט הממפה של מירום. הנגב שהיה פריפריה מרוחקת כשהתחלתי לעבוד על הפרויקט, הפך לאזור אסון מדמם בסופו. הדימויים שנוצרו אחרי ה 7/10 נושאים בתוכם את השינוי שהתחולל בי ובמבט שהשתנה על הארץ הזו.​

bottom of page